måndag 20 juli 2009

Jämställdhetsdebatten som näst bäst

DN-debatt. "Förlegade könsroller väcks till liv igen på nätet". Journalistik när den är som näst bäst. Eller "journalistik" kanske jag ska skriva.

Debattartikelns avsändare Marcus Ridung tar upp ämnet föräldrasajter på nätet och deras kvinnodominans. Ingen nyhet, förvisso, men han har ju rätt i sak. Och det skadar ju inte att blåsa liv i jämställdhetsdebatten igen, nu när "klimathot" och "finanskris" dominerat ett tag. Jag håller fullständigt om att det är sorgligt hur liten andel av föräldraledigheten som tas ut av män.

Pinsamt bara att han väljer att belysa det hela med ett antal lösryckta citat från föräldrabloggar, där han uppenbarligen letat noga efter något som skall låta extra snaskigt om det är taget ur sitt sammanhang. Till exempel Kängurupappans "Jag tycker att det är rätt gott med ett par glas vin. Öl och snaps är inte alls så dumt till sill och sånt." Enligt Ridung har Kängurupappan en manschauvinistisk hållning och skriver om öl och inkompetenta kvinnor. Att öl-citatet kommer från ett inlägg om hur barn kan ta skada av föräldrarnas alkoholkonsumtion utelämnar han på bästa skvallertidningsmanér. Som Mellanbarnet skriver kan Ridungs egen artikel på samma sätt sammanfattas med exempelvis "kvinnor ska vara hemma medan mannen jobbar /.../ Självklart måste en man få vara praktisk och en kvinna ska såklart få storhandla."

Som sagt, rätt i sak, men pinsamt dålig journalistik.

Här tänkte jag skriva nån slutkläm om att Ridung borde vara lite konstruktiv istället och själv starta en mer nyanserad föräldrasajt, men jag ångrade mig. Jag hoppas istället att någon annan, med lite mer underbyggd journalistik, skall göra det.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...