onsdag 13 april 2011

Paradrätt efterlyses!

Oh mein Gott, vad det är mycket som ska fixas! Jag har bestämt att jag måste fixa minst en sak på checklistan varje dag. Igår var det:

  • Skicka tillbaka en hög med postorderkläder -check!
Idag har jag tänkt:

  • Köpa födelsedagspresenter till 3 olika barn -check!

  • Ta hand om tvätten i vardagsrummet -check !

  • Planera middag på lördag -inte check
Så, hjälp mig nu please: jag behöver tips på nåt lagom festligt, gott, inte för krångligt som man kan bjuda på. Lördag kväll. Behöver inte vara barnvänligt. Någon som har en paradrätt?

6 kommentarer:

tingeling sa...

sushi-i-ugn?
man tar en laxsida, urbenad och lägger i en form. sedan kokar man en halv dl kinesisk soya i tre minuter på svag värme så att den blir tjock men inte bränd. pensla fisken med soyan och dutta på riven färsk ingefära på fisken. ställ in fisken i förvärmd ugn 60 grader tills klar, ca 11/2-2 timmar. Fisken ska vara på gränsen till klar, 55 grader inuti.
Serveras med ris och grönsaker (typ spenat brukar jag köra) eller nudelsallad och kanske lite sås eller något annat gott. Och riesling till.

Lisa sa...

Parmesanfylld portabellosvamp! Helt sjukt gott och lagom festligt.

Räkna med typ 1,5-2 svampar per person. Ta bort foten och de bruna... eh, vahetere, skivlingsgrejerna från portabellosvamparna och lägg svamphattarna i en ugnsfast form. Som små skålar, liksom. Gör en härlig gegga av smör, riven parmesan, vitlök, salt och peppar och bred geggan i svamphattarna. Snåla inte på geggan! In i ugnen, 200 grader, typ 20 minuter. Klart! Skitgott! Jättefett! Härligt!

Ät med matig sallad till, kanske matvetesallad med avokado och massa goda grejer. Sparris?

Frida sa...

Köp fint kött hos en slaktare (typ ryggbiff), stek snabbt och tillaga sen till 55-60 grader i ugn (beroende på hur rött du vill ha det). Servera med potatisgratäng på massa grädde. Om köttet är riktigt fint kan man inte gå fel.

Akan-Kakan sa...

Tingeling: Åh, den minns jag att du skrivit om i bloggen för länge sen! Låter cool och himla god!

Lisa: Mmm, fett och parmesan. Två av mina bästisar!

Frida: En av de bästa klassikerna alltså! Misstänker att maken kommer att rösta stenhårt på det här alternativet.

Erika sa...

Vilka smaskiga tips du fått! Skulle du hamna vid mitt matbord en lördagskväll är dock risken att det skulle bli typ lasagne hyfsat stor. Med en försvarlig mängd vitlök när det ändå är helg och allt. Aj dånt do fancy mat, laga mat överlag är rätt trist faktiskt. Fast till kaffet kunde jag ju alltid briljerat med hembakade chokladbiskvier för baka, det är kul! :)

Akan-Kakan sa...

Erika: Ah, lasagne. Har jag bjudit på mången lördag. Mkt, mkt gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...