onsdag 14 december 2011

Stoppa pressarna - redan ljusare på eftermiddagen!

Ni vet ju hur det tjatas och ältas kring fikaborden. "Usch, vad mörkt det är! Men snart vänder det!" "Ja, den 22:e december börjar det bli ljusare på eftermiddagarna!"

Nu har jag breaking news till er! Jag upptäckte nämligen, när jag satt och vädersurfade lite härom dagen, att det redan har vänt! Solen går inte ner tidigare och tidigare längre. Den har faktiskt börjat gå ner liiite senare igen. På morgonen däremot blir det fortfarande mörkare och mörkare. Solen fortsätter att gå upp senare för varje dag, ända in i januari, typ. Alltså även efter vintersolståndet!

Exempel från verkligheten: Solens upp- och nergång i Malmö denna vecka:

onsdag: upp 8:34, ner 15:37
torsdag: upp 8:35, ner 15:37
fredag: upp 8:35, ner 15:38

Visste ni detta?! Själv känner jag mig både skakad och förvirrad. Är allt jag trott på om vintersolståndet falskt?

3 kommentarer:

Nilla sa...

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/asymmetri-i-solens-upp-och-nedgangstider-1.17255

Akan-Kakan sa...

Nilla: Oh, fakta! Ska genast läsa.

Johanna sa...

what!? varför har man blivit fellärd (lurad?) hela livet..!? ujuj. måste också läsa på länken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...