torsdag 2 februari 2012

Eller vad tycker Du?

Det här med att skriva Du med stor bokstav mitt i en mening, är inte det ett oskick? Eller är det bara jag som hakar upp mig varje gång det kommer ett Du, Dig eller Din mitt i texten? Som att det ordet ska betonas extra mycket.

Är det något slags light-version av att skriva "Ni"? Blir det artigare med stor bokstav? Är det en backlash för du-reformen?

Är Du en klok person som förstår varför man skriver så här? Kan inte Du då vara snäll och dela med Dig av Dina kunskaper till en enkel, undrande människa?

11 kommentarer:

yllet sa...

jag tror det är Ni-light. Men jag är inte säker. Det är bara vad jag tolkat det som.
Jag, som vabbar idag, ser det som mitt mål att googla fram svaret.
Stay tuned!

yllet sa...

Från http://www.spraknamnden.se.
Övriga siter tycks vara överens om att Du är EJ okej. (inte A okej. utan EJ okej.)(som jag trodde de sa på engelska. dvs inte ok. gud. vad jag svammlar.)

"Du eller du?

Vi rekommenderar att skriva du med liten bokstav. Det gäller särskilt när man använder du som tilltal i texter som vänder sig till flera personer.

Vid tilltal till en person förekommer i säljbrev, myndighetsbrev och liknande ibland Du med stor bokstav. Även formerna Dig, Din, Ditt, Dina skall då skrivas med stor bokstav. Det kan fungera i en mycket kort text, men i längre texter blir det störande med alla versaler.

Versalt Du är tänkt att vara ett mellanting mellan ett ledigt du och ett formellt ni. Tänk dock på att det inte alls behöver uppfattas så av mottagaren. Vissa upplever det snarast som insmickrande, andra som avståndstagande."

yllet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
yllet sa...

Råkade dessutom dubbelposta. :) Nu så. Nu ska jag lämna ditt komentarsfält i fred!

Akan-Kakan sa...

Tack Yllet och tack Språknämnden! Jag tänker driva en tyst kampanj mot "Du" här på jobbet. Har redan börjat med att (olovandes) rätta till ett officiellt brev.

Minna sa...

Jag är allergisk mot Du.

Oh fy fan, skriver man så borde man ha SPÖ!

mis(s)match sa...

Jag misstänker alltid att det finns onda avsikter bakom nåt bakom när det står Du...

tingeling sa...

Är helt emot Du. Låter som ett insmickrande försök till säljknep i en reklamtext tycker jag.

Akan-Kakan sa...

Minna: Okej, på dem bara!!

Missmatch: Ja, nåt lurt är det antagligen om de håller på och fjäskar med omotiverade stora bokstäver!

Tingeling: Haha, ja exakt!!

Anonym sa...

Förr i ti´n skrev man alltid Du och Ni med flera former med stor bokstav. Självklart var det av artighet och för att hedra vem det nu kunde va´. Nu för ti´n behöver man inte lägga ner nån energi på detta lilla problem. Man gör hur 17 man vill! Kan gå av gammal vana att skriva med versaler. Men det tänker inte jag be om ursäkt för, när det fortfarande smyger sig in ibland. Språk är levande och förändras hela tiden. Hur många engelska uttryck används inte idag, som i översättning till svenska låter hur korkat som helst. Då reagerar en gammal språkvän...! So what!

The Gnurgle

Akan-Kakan sa...

Gnurgel: Oh, ett inlägg från en gammal sekreterare har ju extra mycket pondus såklart! Fast är det inte lite konstigt att börja återgå till ålderdomliga former såhär långt efteråt? Annat än på skämt? Lite som att börja med pluraländelser på verben igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...