fredag 8 augusti 2008

Efterlysning: Malmö-info

30-årig, eldig akademiker med familj och allmäna intressen söker dig, villaområde i Malmö, för skogspromenader och lugna hemmakvällar framför brasan. Svar till: "Du och jag i januari?"

Nej, allvarligt talat. Vi har inte så bra koll på Malmö, men ska ändå flytta dit. Känns lite viktigt att vi hamnar i ett trevligt område med bra dagis & skolor för barnen. Finns det någon som kan tipsa om var det är bra att bo för inflyttade barnfamiljer? Maken ska pendla till Köpenhamn, så hyfsat bra pendlingsläge är också viktigt. Vi har hört att Bunkeflostrand är bra, men hur är t.ex. Husie, Oxie/Käglinge, Limhamn, Kulladal, Gullvik, Eriksfält...?

5 kommentarer:

Minna sa...

Det enda jag vet är att det finns nåt som heter Arrie. Där växte min enda skånska kompis upp. Det var som på landet.

Akan-Kakan sa...

Jag tror jag har sett nått som heter Arrievägen på kartan. Fast jag läste Arievägen. Det var så politiskt inkorrekt att det blev festligt, tyckte jag. Men nu var det ju inte Arie, utan Arrie, förstås.

Petra sa...

Arrie där kommer min svägerska ifrån. Det är landet om än nära till stan. Dåliga kommunikationer. Rekommenderas inte. Jag bor i Videdal-Virentofta (Husie stadsdel). Jag rekommenderar verkligen det. Min son går på en väldigt bra (privat) skola (finns även dagis med tre avdelningar) där de endast har 15 elever i varje klass. Övriga skolor är också bra. Det tar bara 15 min till stan med buss och är nära till natur. Lugnt, ganska många pensionärer dock (men de försvinner väl).
Jag tror Limhamn, Hyllie, Bunkeflostrand också är bra men där får man betala mer. Tveksamt om skolorna är bättre. Jag är uppvuxen i Oxie och det var bra då, nu tror jag det är lite stökigare men ändå ok (mycket billigare hus). Gullvik avråder jag å det bestämdaste ifrån. Kulladal kan vara bra men det är litet och ligger mitt i stan. Jag har två kompisar (två familjer alltså) som bor där och de är ganska kräsna så det är säkert bra men för mig så ligger det tråkigt till. Eriksfält - Nej. Har du mer specifika frågor så fråga på!

tingeling sa...

`amen hur går det med huset i lärdomsstaden? kan vi köpa det om ett år ca? bloggosfärbilligt ?

Akan-Kakan sa...

Petra: tusen tack!

Tingeling: om vi inte fått det sålt till nästa höst så kan du få det till ett special price.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...