lördag 28 februari 2009

Om skåningar och dialekter

En festlig grej med Malmöbor som jag märkt är att
  1. De flesta verkar tycka att det bara finns två svenska dialekter: skånska och "upp-svenska". Ofta går "upp-svenska" även under benämningen stockholmska.
  2. Väldigt många har antagit att jag måste vara från Lund. Eftersom jag ju inte pratar grov skånska. Mycket festligt, tycker jag. För er som inte hört mig prata skulle jag beskriva min dialekt som rikssvenska med en lätt östgötsk touch. Inte ett dugg skånskt alltså. För en malmöit är det same-same som lundensiska.

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Man skulle också kunna tro att du kommer från de finare delarna av Helsingborg. Där pratar man precis som i Lund. Med rullande r. Som Kattis Ahlström ungefär.

Akan-Kakan sa...

Cecilia: Aha, se där! Stockholmare/Lundensare/Fin-Helsingborgare är alltså same-same?

Petra sa...

Eller så kan man anta att du har bott i Malmö en väldans kort tid...
för personligen kan jag urskilja en väldans många dialekter.

Akan-Kakan sa...

Petra: Du menar att du kan skilja på dialekter från Videdal, Rosengård, Oxie, Limhamn...? ;)

Petra sa...

Piece of cake!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...